4. oktober 2017

Medische kwaliteit en digitale organisatie

Interessante wetenswaardigheden uit de wereld van Quirónsalud

Klinieken van Quirónsalud behoren tot de favorieten in Spanje. Vier ziekenhuizen van Quirónsalud werden door patiënten verkozen tot een van de beste tien ziekenhuizen van Spanje.

Een factor die hieraan bijdraagt: een doordachte organisatie die technische mogelijkheden van de digitalisering met medische kwaliteit verbindt.

Wat betekent dit concreet?

Bijvoorbeeld dat patiënten hun afspraken en hun opname via een callcenter kunnen regelen en dat een netwerk in één gezamenlijk systeem wordt gevormd tussen ziekenhuis en aanverwante gebieden, zoals bijvoorbeeld ziekenvervoer en gevestigde artsen, zodat ze hun informatie kunnen uitwisselen. Het systeem TeleICTUS is reeds in vijf klinieken geїnstalleerd. Het resultaat: duidelijker afspraken, kortere behandelduur en een goede planning.

Bovendien krijgen patiënten van de Quirónsalud-klinieken via een app en een online patiëntenportaal uitgebreide informatie over hun behandelingen en diagnoses op hun smartphone of hun computer. Chronisch zieke patiënten of mensen met moeizame behandelingen kunnen bijv. hun bloedsuikerwaarden in het patiëntenportaal of de app invoeren en op die manier aan de kliniek doorgeven. De app is in 2016 ingevoerd en vele patiënten maken er actief gebruik van.

Link