HELIOS Ziekenhuis Hüls

Anesthesiologie

Veel patiënten moeten vaak plotseling een noodzakelijke operatie ondergaan en krijgen dan ook te maken met een narcose. In het ziekenhuis aangekomen komen binnen korte tijd veel indrukken en informatie op de patiënt af. Niet alle patiënten kijken op dezelfde manier aan tegen de narcose. Sommige patiënten vinden het idee diep te slapen en niets mee te krijgen zeer rustgevend. Anderen zijn vaak banger voor de narcose dan voor de eigenlijke operatieve ingreep.

Het is ons doel u als patiënt uitvoerig te informeren over het verloop van de operatie, zodat een ziekenhuisverblijf voor u zo min mogelijk gepaard gaat met zorgen en angst. Het taakgebied van de anesthesiologie is daarbij zeer veelzijdig. Naast het bewaken van de patiënt tijdens de narcose zijn wij buiten de operatie om ook verantwoordelijk voor het inschatten van de risico’s van een narcose, het kiezen van de vorm van narcose en de planning van een veilige nazorg in de verkoeverkamer of op de intensive care.

Tijdens het voorbereidend gesprek met de patiënt wordt na een uitvoerige analyse van ziektegeschiedenis, eerdere onderzoeken en gezondheidstoestand een geschikte narcosemethode besproken met alle voor- en nadelen. Daarbij bieden wij alle moderne narcosemethodes aan, van de algemene anesthesie tot aan de centrale en perifere regionale anesthesie. Verder worden, vooral bij ongevalschirurgische en orthopedische operaties, met behulp van ultrasone apparatuur ingebrachte pijnkatheters ingezet voor de postoperatieve pijnbestrijding.