HELIOS Ziekenhuis Bad Ems

Therapie orthopedie

De therapie omvat alle orthopedische aspecten: het versterken van niet goed functionerende spieren, het verhelpen van spierdysbalans en het verbeteren van de actieve stabiliteit. Tijdens de patiëntgerichte, op samenwerking gebaseerde therapie spelen op activiteit gerichte elementen een belangrijke rol.

Doelen zijn namelijk het aanleren van een efficiënte manier van bewegen, het verbeteren van de alledaagse vaardigheden en de integratie in de vertrouwde leefomgeving. Vooral oudere patiënten hechten veel waarde aan een persoonlijke band met de therapeut. Aan deze behoefte wordt voldaan door het dagelijkse contact tijdens de individuele fysiotherapie.

Afhankelijk van de behoeften en wensen van de patiënt wordt de therapie na het verlaten van de kliniek voortgezet in de eigen woonplaats, onder begeleiding van de huisarts. Het aanbod van de kliniek wordt aangevuld met pijnbestrijding, fysiotherapie, voedingsadvies, psychologische begeleiding en maatschappelijke hulpverlening. Een ander zwaartepunt van de AOK-kliniek Bad Ems is de orthopedische techniek.

Therapie cardiologie

Voor iedere patiënt wordt aan het begin van het verblijf samen met de arts een individueel revalidatiedoel bepaald en het resultaat tijdens het laatste onderzoek beoordeeld.

Een belangrijk onderdeel van de behandeling is de bewegingstherapie voor het verbeteren van de cardiopulmonale prestaties. Daartoe behoren, afhankelijk van het ziektebeeld, o.a. groepsgymnastiek, individuele therapieën, trainingen op een ergometer, loopband, MOTOmed, buitentraining, fitnesstraining en een thermisch bad. Verder worden cursussen aangeboden voor diabetici in samenwerking met de leerkeuken, cursussen voor patiënten met een te hoge bloeddruk en trainingen in het zelf meten van de bloedstolling.

Bij de therapie horen ook verschillende maatregelen om de gezondheid te bevorderen. Zo krijgen patiënten informatie en inzichten aangereikt over een gezondere levensstijl. Bij de psychologische gezondheidsbevordering wordt ingegaan op de psychosomatische oorzaken van hartaandoeningen en in groepsgesprekken wordt met de patiënten gesproken over de omgang met angsten in verband met hartaandoeningen. Ook de gesprekken met de arts bieden ondersteuning bij de omgang met de ziekte. Het aanbod van de afdeling bestaat verder uit fysiotherapie, voedingsadvies, psychologische begeleiding en maatschappelijke hulpverlening.