HELIOS Ziekenhuis Cuxhaven/Sahlenburg

Ziekenhuishygiëne

Hygiëne in het Helios Seehospital Sahlenburg

De ziekenhuizen van het Helios-concern volgen de beproefde aanbevelingen voor ziekenhuishygiëne van het Robert Koch-instituut nauwgezet op. Bovendien beschikken alle Helios-ziekenhuizen over een eigen, verplichte richtlijn voor ziekenhuishygiëne met een hygiëne- en desinfectieplan dat continu wordt aangepast aan nieuwe wetenschappelijke inzichten.
In het Helios Seehospital Sahlenburg zorgen onder regionale leiding een ziekenhuishygiënist, Sandra Bunke, een voor de hygiëne verantwoordelijke arts, Holger Kimmich, en het voor de hygiëne verantwoordelijke verplegend personeel ervoor dat deze plannen en richtlijnen worden nageleefd. Op dezelfde wijze wordt hier omgegaan met de richtlijnen en regelgeving omtrent infectiepreventie.

De belangrijkste ziekteverwekkende en deels multiresistente bacteriën, waaronder ook de ziekteverwekker MRSA, worden dagelijks geregistreerd. Patiënten met een verhoogd risico worden bovendien bij hun opname in het ziekenhuis onderzocht op bepaalde ‘meegenomen’ bacteriën (o.a. MRSA).
De eenvoudigste en belangrijkste maatregel om infecties in ziekenhuizen tegen te gaan, is het desinfecteren van de handen voor en na het contact met patiënten. Hiermee kunnen mensenlevens worden gered. Ongeveer een half miljoen mensen worden jaarlijks in Duitse ziekenhuizen besmet met een nosocomiale (in het ziekenhuis opgelopen) infectie. Bijna 90 procent van de vermijdbare ziekenhuisinfecties, dat is ongeveer een derde van alle in het ziekenhuis opgelopen infecties, kunnen al worden beïnvloed door een goede desinfectie van de handen. Vandaar dat Helios veel nadruk legt op zijn hygiëneprogramma en de instructie en opleiding van zijn medewerkers. Dat de maatregelen effect hebben, bewijzen de cijfers: sinds de invoering van de overkoepelende richtlijnen is het aantal nosocomiale MRSA-gevallen bij Helios gedaald. Ze liggen nu circa 20 procent onder het gemiddelde van alle Duitse ziekenhuizen (MRSA-KISS). Het aantal keer dat men in de HELIOS-ziekenhuizen de handen desinfecteerde (per patiënt per dag), steeg ondertussen aanzienlijk.

De Helios-ziekenhuizen nemen deel aan de Duitse nationale actie 'Saubere Hände' (schone handen) en het Duitse nationale initiatief KISS (Krankenhaus - Infektions - Surveillance - System = registratie van nosocomiale infecties) van het Nationales Referenzzentrum für Surveillance von nosokomialen Infektionen. Het Helios Seehospital Sahlenberg neemt al meerdere jaren deel aan verschillende KISS-modules. Zo worden in het kader van deze modules bij enkele operatieve vakgebieden de wondgenezing en nosocomiale infecties op intensive cares geregistreerd, preventieve mogelijkheden onderzocht en door de betreffende vakafdelingen geëvalueerd.