HELIOS Ziekenhuis Krefeld

Chest pain unit

Gecertificeerd door de Deutsche Gesellschaft für Kardiologie, Herz- und Kreislaufforschung e.V. (Duitse vereniging voor cardiologie en onderzoek naar hart- en vaatziekten)

De chest pain unit is een speciale cardiologische unit voor de behandeling van patiënten die om onduidelijke redenen last hebben van pijn op de borst. De afdeling beschikt over alle diagnostische voorzieningen, ruimtes en apparatuur om bij acute pijn op de borst snel en doelgericht een diagnose te stellen. Patiënten die mogelijk lijden aan een hartinfarct kan zo – zonder vertragingen – de best mogelijke behandeling worden geboden.

De acute pijn op de borst is de op één na meest voorkomende klacht waarmee patiënten bij de spoedeisende hulp komen. In alle gevallen geldt dat er zo min mogelijk tijd mag verstrijken tot aan de uiteindelijke diagnose, want in het geval van een hartinfarct telt iedere minuut.

Wanneer een patiënt mogelijk lijdt aan een hartinfarct, wordt hij of zij enkele uren bewaakt, tot dit kan worden uitgesloten. Met de modernste apparaten staan wij garant voor een snelle diagnostiek en optimale monitoring. Mocht er sprake zijn van een hartinfarct, is een hartkatheterisatie nodig om vernauwde of afgesloten kransslagaders weer te openen en een levensbedreigende situatie te voorkomen. Hiervoor staan rond de klok drie speciale laboratoria ter beschikking. Wanneer een hartinfarct kan worden uitgesloten, raden wij u aan de oorzaken van de pijn op de borst binnen 72 uur te laten vaststellen. Binnen ons zorgnetwerk garanderen wij een snelle en vakkundige verdere behandeling.

De pijn op de borst-poli voldoet aan alle criteria van de Deutsche Gesellschaft für Kardiologie, Herz- und Kreislaufforschung e.V. en is gecertificeerd (-> certificaat). U kunt direct en zonder verwijsbrief of afspraak bij ons terecht. Wij staan 24 uur per dag het hele jaar door voor u klaar.