HELIOS Ziekenhuis Krefeld

Instituut voor hygiëne en laboratoriumgeneeskunde

Ons instituut is voor de HELIOS-ziekenhuizen Krefeld en Hüls als centraal laboratorium verantwoordelijk voor alle taken op het gebied van de laboratoriumgeneeskunde, micro- en moleculaire biologie, transfusiegeneeskunde en ziekenhuishygiëne. Per jaar worden hier ca. 3 miljoen onderzoeken uitgevoerd.

Dankzij onze jarenlange ervaring, moderne technieken en de korte wegen die het te onderzoeken materiaal moet afleggen, kunnen wij snelle en kwalitatief hoogwaardige analyses garanderen. De aangesloten bloedbank met een eigen donorenbestand maakt geneesmiddelen uit bloed, zoals plasmaproducten of erytrocyten- en trombocytenconcentraten, en verzorgt eigen bloedafnamen. De bloedbank staat onder leiding van een eigen afdelingshoofd.

Het instituut houdt zich in de eerste plaats bezig met de microbiologische en moleculaire diagnostiek van infectieziektes en is werkzaam voor het Robert-Koch-Institut. Naast het begeleiden van promovendi zijn de artsen van het instituut betrokken bij talrijke nationale en internationale klinische studies over inentingen en infectieziektes.

Kwaliteitsbewaking en interdisciplinaire competentiecentra

•    Alle aspecten van het instituut zijn geaccrediteerd conform DIN/EN 15189 resp. DIN/EN 17025.
•    In samenwerking met het centrum voor kinder- en jeugdgeneeskunde en de medische afdeling II is het instituut onderdeel van het centrum voor immuundeficiëntie, voor de behandeling van patiënten met een stoornis in de werking van het afweersysteem.
•    Op het gebied van de moleculaire geneeskunde bestaat een samenwerking met het instituut voor pathologie.

Hygiënehandboek

Alle onderzoeken die in het instituut voor hygiëne en laboratoriumgeneeskunde worden uitgevoerd, zijn opgenomen in het dienstenoverzicht.