HELIOS Ziekenhuis Krefeld

Afdeling voor neurologie

De neurologische afdeling van het HELIOS-ziekenhuis Krefeld heeft een breed aanbod aan diagnostische en behandelmogelijkheden, waarbij alle acute aandoeningen van het zenuwstelsel en de nadelige gevolgen daarvan worden gediagnosticeerd en behandeld conform de recentste wetenschappelijke ontwikkelingen.

Een van onze zwaartepunten die een centrale plek inneemt binnen onze afdeling is de acute behandeling van patiënten met een beroerte. Hiervoor beschikt de neurologische afdeling over een speciale unit, een zogenaamde stroke unit (CVA-unit). Het kwaliteitsmanagement wordt gegarandeerd via onze deelname aan het project ‘Qualitätssicherung in der Schlaganfallbehandlung’ (kwaliteitsbewaking bij de behandeling van beroertes) van het Institut für Qualität im Gesundheitswesen Nordrhein (Duits instituut voor kwaliteit in de gezondheidszorg).

Verdere zwaartepunten zijn de diagnostiek en behandeling van door ontstekingen veroorzaakte zenuwaandoeningen (multiple sclerose), aanvalsstoornissen (epilepsie) en evenwichtsstoornissen. Hoe eerder een diagnose kan worden gesteld, hoe beter de aandoening kan worden behandeld. Voor vele acute neurologische aandoeningen zijn tegenwoordig effectieve en goed te verdragen behandelingen beschikbaar. Naast de hooggekwalificeerde acute zorgverlening door het toegewijde team van artsen en verpleegkundigen draagt een vroegtijdige integratie van de neurologische revalidatie ertoe bij dat de patiënt weer een zo groot mogelijke zelfstandigheid kan bereiken.

Prof. Dr. med. Roland Besser