HELIOS Ziekenhuis Krefeld

Radiotherapie en radiologische oncologie

Een van de oudste behandelmethodes bij kanker is tegenwoordig een van de innovatiefste medische vakgebieden: de radiotherapie. Dankzij nieuwe technieken kan de radiotherapie tegenwoordig zeer efficiënt worden ingezet voor de behandeling van goed- en kwaadaardige aandoeningen. Daarbij wordt de methode als op zichzelf staande behandelvorm of in combinatie met operatie en/of chemotherapie ingezet.

De technische vooruitgang op het gebied van weefselonderzoek (histologie), beeldvormende methodes (CT, MRI, PET/CT) en de moderne gegevensverwerking in de bestralingsapparatuur maakt een zeer nauwkeurige vaststelling van de biologische agressiviteit van een tumor, zijn grootte en eventuele uitzaaiingen mogelijk. Zo kan exact worden bepaald welk gebied moet worden bestraald.

In het algemeen wordt de bestraling vanaf de buitenkant uitgevoerd, waarbij de stralen net zo min voelbaar zijn als bij een röntgenonderzoek. Bij uitzondering wordt een bestraling direct van binnenuit het lichaam toegepast (brachytherapie). Hiervoor worden buisjes of slangetjes via de slokdarm of vagina ingebracht om de bestralingsbron zo dicht mogelijk bij de tumor te plaatsen. Ook kunnen via naalden kleine radioactieve bronnen (zgn. zaadjes of seeds) worden ingebracht, die in het lichaam blijven zitten en hun straling gedurende langere tijd afgeven (bij een vroeg stadium van prostaatkanker).

Bij tumorgerelateerde pijn, kans op botbreuken door uitzaaiingen (metastasen) en andere indicaties waarbij genezing niet mogelijk is, wordt de radiotherapie succesvol ingezet om klachten te verminderen. Bij goedaardige aandoeningen – zoals artrose in heup, knie- of schoudergewricht – kunnen röntgenstralen de pijn vaak voor langere tijd verminderen en de beweegbaarheid duidelijk verbeteren. Hier worden veel lagere stralingsdoseringen gebruikt dan bij tumoraandoeningen (ongeveer 5 - 10% van een oncologische dosering).

Dr. med. Michael Daum-Marzian