HELIOS Ziekenhuis Oberhausen

Interdisciplinair buikpijncentrum

Competentiecentrum voor patiënten met acute buikpijn

Voor patiënten met acute buikpijn staat in de HELIOS St. Elisabeth Klinik Oberhausen een interdisciplinaire buikpijnpoli ter beschikking. Hier werken gastro-enterologen, algemene en viscerale chirurgen, spoedeisende hulpverleners en radiologen nauw met elkaar samen volgens een vast behandelconcept.

Het belangrijkste doel van de spoedeisende hulp is door een gezamenlijke beoordeling van de klachten en onderzoeksuitslagen binnen twee uur tijd een heldere, interdisciplinaire beslissing te nemen over de verdere behandeling. Hierbij is het met name belangrijk te bepalen of een patiënt moet worden opgenomen in het ziekenhuis, of dat een poliklinische behandeling mogelijk is. Bij een klinische opname moet bovendien worden bepaald op welke afdeling de patiënt moet worden behandeld, om onnodige verplaatsingen binnen het ziekenhuis te voorkomen.

Buikpijn kan uiteenlopende oorzaken hebben en is een van de meest voorkomende redenen dat mensen naar de spoedeisende hulp komen. Sommige patiënten hebben een relatief ongevaarlijke vorm van diarree, anderen lijden aan levensgevaarlijke of de gezondheid bedreigende aandoeningen – zoals een blindedarmontsteking of een darmverstopping. Vooral bij oudere patiënten is de beoordeling van buikklachten moeilijk. Net als bij de moderne interdisciplinair werkende pijn op de borst-poli en CVA-poli wordt ook hier de behandeling van patiënten die om onduidelijke redenen last hebben van buikpijn volgens gestructureerde richtlijnen en met een interdisciplinair team doorgevoerd. Bovendien worden dankzij het nieuwe concept lange wachttijden en onnodige onderzoeken vermeden. De patiënten ontvangen vroegtijdig de benodigde conservatieve gastro-enterologische of operatieve behandelingen of kunnen verder worden behandeld door hun huisarts.