HELIOS Ziekenhuis Oberhausen

Competentiecentrum huidkanker

Alles tegen huidkanker: moderne diagnosemethodes en interdisciplinair afgestemde behandelconcepten

Het begrip ‘huidkanker’ omvat een groot aantal verschillende kankeraandoeningen van de huid en de structuren vlak onder de huid. Een maligne melanoom (kortweg melanoom) komt voor bij patiënten in alle leeftijdscategorieën en is de huidkanker met het hoogste overlijdenspercentage. Andere vormen van huidkanker zijn de zgn. basaliomen en plaveiselcelcarcinomen, evenals hun voorstadia. Deze vormen komen vooral voor bij oudere mensen, en kunnen vaak zeer goed worden genezen.

Zeldzame huidkankersoorten zijn cutane lymfomen en merkelcelcarcinomen.
In de afgelopen decennia is het aantal nieuwe gevallen van huidkanker continu gestegen. Basaliomen en plaveiselcelcarcinomen zijn momenteel de meest voorkomende tumoraandoening bij mensen. Een toenemende blootstelling aan UV-straling door de zon en zonnebanken kan als een belangrijke en te beïnvloeden risicofactor worden beschouwd. Wanneer huidkanker vroeg wordt herkend, zijn de genezingskansen vaak zeer goed. Het ziekteverloop kan echter afhankelijk van het subtype, bijvoorbeeld bij maligne melanomen of merkelcelcarcinomen, in een ver gevorderd stadium fataal zijn.

Een belangrijk zwaartepunt van de HELIOS St. Elisabeth Klinik Oberhausen is de regionale behandeling van patiënten met kwaadaardige huidaandoeningen. Moderne diagnostische methodes en de combinatie van radio- en chemotherapie en chirurgische behandelingen, inclusief nieuwe behandelmethodes, staan garant voor de best mogelijke kankerzorg. Hiervoor werken de afdeling voor dermatologie, venerologie en allergologie, de afdeling voor interne geneeskunde, de afdeling voor algemene- en viscerale chirurgie inclusief het centrum voor esthetische en plastische chirurgie en de afdeling voor radiologie nauw met elkaar samen. In het geval van zeer complexe ziektebeelden of probleemstellingen staan wij in nauw contact met de huidtumorcentra van het HELIOS-concern en aangesloten universiteitsklinieken. Voor een vroegtijdige diagnose en behandeling bieden wij een speciaal huidtumorspreekuur aan.