HELIOS Ziekenhuis Oberhausen

Psoriasiscentrum

Lid van het psoriasisnetwerk PsoNet Ruhr

De allesomvattende behandeling van mensen met psoriasis behoort tot de belangrijkste zwaartepunten van de HELIOS-huidkliniek Oberhausen. De nauwkeurige beoordeling van de aandoening en de vroegtijdige vaststelling en behandeling van bijkomende aandoeningen van de psoriasis nemen daarbij een speciale plaats in. Onze afdeling beschikt over alle actuele behandelmogelijkheden, inclusief fototherapie en moderne systemische therapie. Naast de klinische behandeling wordt zorg gedragen voor een aansluitende verdere behandeling met verwijzing naar een plaatselijke dermatoloog in onze polikliniek. De HELIOS-huidkliniek Oberhausen is lid van het in 2010 opgerichte psoriasisnetwerk PsoNet Ruhr.

Psoriasis behoort net als een hoge bloeddruk of diabetes mellitus tot de grote volksziektes. Ongeveer 1 - 2 procent van de Duitse bevolking lijdt aan deze aandoening. Dat zijn omgerekend ruim 1,5 miljoen mensen. Bij psoriasis gaat het volgens de huidige stand van het wetenschappelijk onderzoek om een auto-immuunziekte waarbij T-cellen een negatieve invloed hebben op het immuunsysteem van mensen met een genetische aanleg voor een versnelde huiddeling. De aandoening komt bij vrouwen en mannen in gelijke mate voor.

De aandoening is over het algemeen chronisch. Bij de patiënt treden steeds weer opnieuw verslechteringen van de huid op. Psoriasis uit zich in verschillende vormen op de huid en vingernagels, maar ook in pezen en gewrichten. In de afgelopen jaren kon worden aangetoond dat mensen met psoriasis een verhoogd risico lopen op bepaalde bijkomende aandoeningen. Zo lijden psoriasispatiënten vaker aan een stofwisselingssyndroom bestaande uit adipositas, hoge bloeddruk (hypertensie), veranderde bloedvetwaarden (dyslipidemie) en insulineresistentie (diabetes mellitus). Verder hebben patiënten een verhoogde kans op hart- en vaataandoeningen (coronaire hartziektes, hartinfarct of beroerte). Naast de primaire behandeling van de huid is daarom ook de vroegtijdige vaststelling en behandeling van bijkomende aandoeningen een belangrijk bestanddeel van de medische behandeling van psoriasis.