HELIOS Ziekenhuis Oberhausen

Endoprothesecentrum

Activiteit en mobiliteit zonder klachten met behulp van kunstgewrichten
Een belangrijk zwaartepunt van de afdeling voor orthopedie en ongevalschirurgie is de implantatie van endoprotheses van heup-, knie- en schoudergewrichten. Als gevolg van de stijging van de gemiddelde leeftijd behoort slijtage tegenwoordig tot de meest voorkomende gewrichtsaandoeningen. Deze aandoeningen zorgen er vroeg of laat voor dat men zich moeilijker kan bewegen, gewrichten pijn doen en de klachten zo nu en dan ondraaglijk worden. Wanneer conservatieve behandelvormen hier niet meer voor verzachting kunnen zorgen, is het vaak noodzakelijk om de versleten gewrichten te vervangen door een kunstgewricht.

Wij bieden op dit gebied het complete spectrum van minimaal-invasieve ingrepen aan, tot complexe revisieoperaties op het hoogste niveau. Dankzij onze jarenlange ervaring staan wij garant voor de hoogste standaard in de operatieve zorgverlening. Hiervoor werken wij met alle moderne implantaatvormen, om elk van onze patiënten op basis van hun leeftijd, omvang van de slijtage en de in acht te nemen belastingen de best mogelijke, op de patiënt afgestemde behandeling te kunnen bieden. Het is hierbij ons doel de mobiliteit en activiteit van de patiënt (zo veel mogelijk) te herstellen en tot op late leeftijd te behouden.

Welke protheses en operatiemethodes worden ingezet, verschilt per patiënt en wordt door ons uitvoerig met de patiënt besproken. Kom bij ons langs voor een uitgebreid onderzoek en een persoonlijk gesprek. Wij helpen u graag verder!

Ons aanbod:

•    Implantatie van kunstmatige heup-, knie- en schoudergewrichten met minimaal-invasieve ingrepen waarbij spieren worden gespaard
•    Implantatie van speciale endoprotheses
•    Heupendoprotheses met een korte schacht
•    Halve endoprotheses voor het kniegewricht
•    Revisieoperaties na gewrichtsvervangende operaties, bij slijtage van de endoprothese, foutieve plaatsing, luxatie, infectie en losraken
•    Botopbouw bij verlies van botmassa
•    Behandeling van botbreuken rondom gewrichten en periprothetische fracturen bij gewrichtsprotheses