HELIOS Ziekenhuis Oberhausen

Centrum voor chirurgie aan voet- en spronggewricht

Weer op gezonde voeten staan: voetchirurgie met functioneel uitgangspunt
Veel mensen lijden aan voetafwijkingen, zoals spreidvoeten of hallus valgus en hamer- of klauwtenen. Ook voetklachten als gevolg van diabetes of een degeneratieve aandoening zoals gewrichtsartrose komen veel voor. Hoe belangrijk onze voeten voor ons welzijn zijn, merken we vaak pas wanneer de eerste klachten optreden.

Dankzij moderne therapeutische en operatiemethodes zijn er steeds meer mogelijkheden om mobiliteit te behouden en pijn te verminderen of verhelpen. Ons belangrijkste doel is door een adequate behandeling de natuurlijke voetfunctie weer te herstellen. Ons behandelconcept steunt op een jarenlange ervaring en richt zich naar de kwaliteitsstandaarden van nationale en internationale wetenschappelijke vakverenigingen.

Het operatieve spectrum van het centrum voor voetchirurgie omvat talrijke mogelijkheden voor de correctie van afwijkingen, het verhelpen van pijn aan pezen en spieren en de behandeling van botaandoeningen aan voor- en achtervoet. Daarbij wordt waar mogelijk gebruik gemaakt van esthetische, kleine incisies en hechttechnieken. Bovendien worden hier chirurgische ingrepen aan het bovenste spronggewricht uitgevoerd – bijvoorbeeld minimaal-invasieve, arthroscopische ingrepen – en gewrichten vervangen door een kunstmatig spronggewricht (TEP) wanneer het gewricht ernstig beschadigd is.

Ons behandelspectrum:

•    Chirurgie aan de voorvoet met gewrichtsbehoudende en functieherstellende technieken
•    Behandeling van hallux valgus
•    Correctie van hamer- en klauwtenen en andere teenafwijkingen
•    Behandeling bij hallux rigidus (artrose aan de grote teen)
•    Corrigerende ingrepen aan midden- en achtervoet
•    Artrose in onderste of bovenste spronggewricht – slijtage van het spronggewricht
•    Corrigerende operaties bij (niet-)aangeboren afwijkingen, zoals knikvoeten, platvoeten of holvoeten
•    Drukontlastende operaties bij een hielspoor resp. Haglundse exostose
•    Operatieve behandeling van ongevalsgerelateerd letsel aan voet en spronggewricht, zoals een achillespeesruptuur
•    Gewrichtsbehoudende ingrepen aan het spronggewricht
•    Vervanging van het bovenste spronggewricht door een endoprothese