HELIOS Ziekenhuis Schwelm

Afdeling voor anesthesiologie, intensive care en pijnbestrijding

Anesthesie

Het welzijn van de patiënt staat centraal bij al onze handelingen. Wij zetten moderne narcosemethodes in die garant staan voor een veilig verloop van de operatie. Hierbij maken wij veel gebruik van plaatselijke verdovingen, die ervoor zorgen dat slechts weinig patiënten na de operatieve ingreep last hebben van pijn en misselijkheid.

Algemene anesthesie:

TIVA (totale intraveneuze anesthesie); gebalanceerde anesthesie / inhalatieanesthesie met de modernste narcoseapparatuur; fiberoptische intubatie; bewaking van de narcosediepte.

Regionale anesthesie:

Spinale anesthesie; peridurale anesthesie (PDA) bij de verloskunde, bij grote buikoperaties en doorbloedingsstoornissen in de benen; plexusanesthesie van de bovenste ledematen (infraclaviculair, axillair, n.Meier) en de onderste ledematen (n. femoralis, n. ischiadicus, n. obturatorius).

Pijnbestrijding:

Wij bieden een uitgebreide postoperatieve pijnbestrijding aan met bovengenoemde kathetermethodes, alternatief worden ook pijnpompen (PCA, patiëntgecontroleerde analgesie) ingezet. Bij klinische patiënten adviseren wij alle vakafdelingen voor een optimale pijnbestrijding. Bij zeer ernstige gevallen worden invasieve pijnbestrijdende methodes toegepast (stellatumblokkade, sympathicusblokkade, peridurale katheter). Om ons aanbod compleet te maken, bieden wij tevens manuele therapie en de traditionele Chinese therapie aan.

Intensive care:

Bij ernstig zieke patiënten wordt de beademing invasief doorgevoerd met behulp van de nieuwste beademingsapparatuur. Voor het overbruggen van korte ademhalingsstoornissen wordt ook de NIV (niet-invasieve beademing met een masker) ingezet. Voor een langdurige beademing passen onze IC-artsen een percutane dilaterende tracheotomie toe. Verder is bij een uitvallende nierfunctie al enkele jaren CVVH (dialyse) mogelijk. Voor een optimale bloedcirculatie wordt een PiCCO-systeem gebruikt, evenals rechts-katheterisatie. Bij een interne noodoproep, bijv. wanneer reanimatie noodzakelijk is, haast ons reanimatieteam zich naar de betreffende locatie.

Spoedeisende geneeskunde:

In 2005 werd een tweede systeem voor spoedeisende hulp opgezet, zodat overdag tot in de avonduren twee artsen klaar staan voor de inwoners van de steden Schwelm, Gevelsberg, Enneptal en Breckerfeld. Hier werd in 2011 4.446 maal gebruik van gemaakt. In uitzonderlijke gevallen (wanneer meer dan drie zwaargewonde patiënten tegelijkertijd moeten worden behandeld) wordt ons hoofdteam voor spoedeisende hulp ingezet.