HELIOS Ziekenhuis Schwelm

Vaatcentrum van het HELIOS-ziekenhuis Schwelm

Vaataandoeningen zijn de oorzaak van vele ziektebeelden en hebben voor de betreffende patiënten vaak zwaarwegende gevolgen. In sommige gevallen komen patiënten zelfs in levensgevaar, zoals bij een verwijding van de buikslagader (aneurysma) of een vernauwing van de halsslagader (carotisstenose). Met de oprichting van het nieuwe vaatcentrum van het HELIOS-ziekenhuis Schwelm werd de ideale basis gelegd voor een succesvolle, interdisciplinaire behandeling.

Want hier werken cardiologen, neurologen, internisten, chirurgen en radiologen nauw samen om onze patiënten de best mogelijke behandeling te bieden. Daarbij worden zowel aandoeningen aan de slagaders (bijv. arteriosclerose of aneurysma’s) als de bloedvaten (spataders en trombose) behandeld.
Tot de behandelde ziektebeelden behoren perifere doorbloedingsstoornissen zoals de zgn. etalageziekte, verwijde en verstopte bloedvaten, afsluiting van aders (embolie), vernauwing van de halsslagader of diabetische voeten.

Tot het aanbod van het vaatcentrum behoren, met toepassing van moderne behandelmethodes en alle grote apparatuur voor diagnostiek (CT, MRI, angiografie), het verwijden van bloedvaten met een ballon of door operatieve ingrepen, omleidingen (bypass), sympathicusblokkades, medicamenteuze behandelingen en bovendien de nauwe samenwerking met de afdeling voor fysische therapie en de bij het ziekenhuis behorende thuiszorgwinkel, bijvoorbeeld voor orthopedische schoenen die de voorvoet ontlasten.