HELIOS Ziekenhuis Wuppertal

Afdeling voor vaatchirurgie

Operatieve hulpverlening voor een gezonde doorbloeding

Op de afdeling voor vaatchirurgie behandelen wij patiënten met aandoeningen aan halsslagaders (carotisstenose), doorbloedingsstoornissen bij suikerziekte (diabetes), doorbloedingsstoornissen in de benen (claudicatio intermittens, 'etalageziekte’), spataders in de benen of vaataandoeningen (varicosis), open benen en verwijding van de hoofdslagaders in borst- en buikholte of andere slagaders.

Wij voeren alle reconstructieve ingrepen door aan de hoofdslagaders (aorta) en alle vaatstelsels die niet in de buurt van het hart liggen. Waar dit zinvol en mogelijk is, opereren wij minimaal-invasief via de lies.

Naast het aanleggen van een bypass kunnen bloedvaten onder plaatselijke of volledige narcose worden verwijderd of van binnenuit worden verwijd (ballondilatatie) om de rest van het vaatstelsel weer van bloed te voorzien en de klachten te verminderen of verhelpen. De veneuze behandeling bestaat uit de operaties aan spataders en de (minimaal-invasieve) behandeling van chronisch veneuze insufficiëntie, inclusief open benen.

Interdisciplinaire kennis in het centrum

Onder het dak van ons interdisciplinaire vaatcentrum met de zwaartepunten vaatchirurgie en radiologie kunnen wij een nog betere en doelgerichtere zorg aanbieden voor patiënten met vaataandoeningen. Dankzij de nauwe samenwerking met o.a. de afdeling voor neurologie, de medische afdelingen (diabetologie, cardiologie, nefrologie) en de afdeling voor dermatologie wordt een uitgebreide behandeling van onze patiënten gegarandeerd. Voor een optimale behandeling en begeleiding beschikken wij in samenwerking met de interne geneeskunde/diabetologie tevens over een team van voedings- en dieetdeskundigen. Hier kunnen u en uw familieleden terecht met al uw vragen. Zeer belangrijk is voor ons ook de samenwerking met zelfhulpgroepen.

Tijdens het spreekuur van ons vaatcentrum, dat we samen met de afdeling radiologie organiseren, onderzoeken wij u en geven wij u advies over een verdere behandeling.