HELIOS Ziekenhuis Wuppertal

Hygiëne bij HELIOS

HELIOS volgt de beproefde aanbevelingen voor ziekenhuishygiëne van het Robert Koch-instituut nauwgezet op. Bovendien heeft HELIOS voor zijn ziekenhuizen een eigen, verplichte richtlijn voor ziekenhuishygiëne met een hygiëne- en desinfectieplan ontwikkeld. Het voor de hygiëne verantwoordelijke verplegend personeel, dat hier speciaal voor is opgeleid, zorgt ervoor dat deze richtlijn wordt nageleefd.

De 13 belangrijkste ziekteverwekkende bacteriën, waaronder ook MRSA, ESBL en VRE, worden dagelijks geregistreerd. Patiënten met een verhoogd risico worden bovendien bij hun opname in het ziekenhuis onderzocht op bepaalde ‘meegenomen’ bacteriën (o.a. MRSA).

Handen wassen is de beste bescherming

De eenvoudigste en belangrijkste maatregel om infecties in ziekenhuizen tegen te gaan, is het desinfecteren van de handen voor en na het contact met patiënten. Hiermee kunnen mensenlevens worden gered. Ongeveer een half miljoen mensen worden jaarlijks in Duitse ziekenhuizen besmet met een nosocomiale (in het ziekenhuis opgelopen) infectie. Ongeveer een derde hiervan kan al worden vermeden door een goede desinfectie van de handen.

Grote verbeteringen

Vandaar dat HELIOS veel nadruk legt op zijn hygiëneprogramma en de instructie en opleiding van zijn medewerkers. Dat de maatregelen effect hebben, bewijzen de cijfers: sinds de invoering van de overkoepelende richtlijnen is het aantal nosocomiale MRSA-gevallen bij HELIOS gedaald. Ze liggen nu circa 20 procent onder het gemiddelde van alle Duitse ziekenhuizen (MRSA-KISS). Het aantal keer dat men in de HELIOS-ziekenhuizen de handen desinfecteerde (per patiënt per dag), steeg ondertussen aanzienlijk.

Actie ‘Saubere Hände’

De HELIOS-ziekenhuizen nemen deel aan de Duitse nationale actie 'Saubere Hände' (schone handen) en het Duitse nationale initiatief KISS (Krankenhaus - Infektions - Surveillance - System = registratie van nosocomiale infecties) van het Nationales Referenzzentrum für Surveillance von nosokomialen Infektionen.